Kuljettajan tukijärjestelmät (ADAS) peruskoulutus

10.6. Espoo

Edistyneitä kuljettajaa avustavia toimintoja on tavattu henkilöautoissa jo toistakymmentä vuotta. Tällaisia järjestelmiä ovat esimerkiksi kaista-avustimet ja -varoittimet (LDW ja LKA = Lane Departure Warning ja Lane Keeping Assist), adaptiivinen vakionopeudensäätö (ACC), sekä autonominen hätäjarrutus (AEB). Viimeisen muutaman vuoden aikana järjestelmät ovat lisääntyneet rajusti, ja niitä tavataan jo useissa 2010-luvun keski- ja alemman keskiluokan ajoneuvoissakin. Yksittäisten järjestelmien sijaan yhä useammat ajoneuvot sisältävät myös toimintoja, joiden avulla ajoneuvon ympäristöstä voidaan luoda tarkka reaaliaikainen kuva, jolloin ajoneuvo kykenee tietyissä olosuhteissa jopa suoriutumaan ajosta itsenäisesti, mahdollisesti ilman kuljettajan ympäristön tarkkailuvastuuta.

Järjestelmät perustuvat erilaisten, ympäri ajoneuvoa sijoitettujen kameroiden, tutkien, LiDARien, ultraäänitunnistimien, ja mahdollisesti myös lämpökameroiden tarjoamaan informaatioon. Useimmat järjestelmät ja tunnistimet tulee kalibroida ja/tai säätää tiettyjen arkisten huoltotoimien, kuten tuulilasin vaihdon, ajokorkeuden muutoksen, pyöränkulmien säädön, tai korikorjaustöiden jälkeen. Useissa tilanteissa huomioitavia seikkoja on useita – tietyissä malleissa esimerkiksi taka-akselin aurauksen (kulkukulma) muutos aiheuttaa kalibrointitarpeen etututkalle, etu - ja peruutuskameralle, sekä LED-valaisimille, mikäli ajoneuvo on kyseisillä järjestelmillä varustettu.

Koulutuksen sisältö

  • Johdanto ADAS-järjestelmiin
  • Erilaisten tunnistimien, komponenttien ja järjestelmien tunnistus, sijainti ja huomiointi huolto- ja korjaustöissä
  • Järjestelmien toiminta ja erityispiirteet yleisimmissä ajoneuvomalleissa
  • Erilaisten tutkien ja kameroiden säädön ja/tai kalibroinnin perusperiaate
  • Yleisimmät kalibrointimenetelmät ja niihin tarvittavat erikoistyökalut
  • Työt, jotka aiheuttavat kalibrointi ja/tai säätötarpeen

Koulutus antaa hyvän peruskäsityksen yleisimmistä kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niihin liittyvistä erityisvaatimuksista arkisissa huolto- ja korjaustöissä. Vaikkei edellytyksiä kaikkien kalibrointitöiden suorittamiseen olisikaan, tulisi mekaanikon kyetä tunnistamaan erilaiset kuljettajan tukijärjestelmissä käytettävät tunnistimet ja järjestelmät, sekä niiden erityispiirteet, jotta niiden aiheuttamat erityisvaatimukset voitaisiin huomioida jo ennen työn aloittamista – niin asiakkaan kustannusarviossa, kuin työmenetelmissäkin. Koulutus soveltuu mainiosti huolto- ja vianmääritysmekaanikoille, sekä työnjohtajille ja huoltoneuvojille.

Kouluttajana toimii Ari Katila, Diagno Finland Oy.


Varmista paikkasi kurssilla ilmoittautumalla mahdollisimman pian.

Ilmoittaudu

Ehdot

Koulutuksen hinta on 310 € alv. 0 %, Diagnon diagnoosiohjelmistoasiakkaille 225 € alv. 0 %.

Koulutukset toteutuvat mikäli minimiryhmä 10─12 hlöä, riippuen koulutuksista, ilmoittautuu.

Koulutuksiin ilmoittautuminen on sitova. Voit perua osallistumisesi veloituksetta 14 päivää ennen koulutuksen alkua. Sen jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme 50 prosenttia osallistumismaksusta. Mikäli joudut peruuttamaan osallistumisesi tee se sähköpostilla [email protected] Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitamme koko hinnan.